Websites-toegankelijk-voor-ouderen

Hoe maak je websites toegankelijker voor ouderen

door

in

Hoe maak je websites toegankelijker voor ouderen

In de toekomst zijn ze de grootste doelgroep, ouderen. Oud wil overigens helemaal niet zeggen dat ze niet met computers om kunnen gaan of dom zijn. Er bestaan grote verschillen in deze oudere doelgroep. Je hebt de generatie die de technologie-trein gemist hebben. Maar dat wil niet automatisch zeggen dat ze er ook niet in geïnteresseerd zijn. Ook heb je oudere mensen die volop meegedaan hebben in de technologie. Ze zijn meegegroeit. Door hun leeftijd hebben ze nu echter andere eisen aan een website dan toen ze jong waren. Hoe kan je jouw website toegankelijker maken voor oudere mensen? Als je je met de produkten of informatie van jouw website ook richt op oudere mensen zijn de volgende punten echt must-do’s:

Hoe-maak-je-websites-toegankelijker-voor-ouderen-1

Lettergrootte en lettertypeOuderen hebben vaak een beperkter zicht. Kleine letters gaan dansen en zijn voor hen niet te ontcijferen. Zorg er daarom voor dat de letters minimaal 16 pixels groot zijn. Gebruik ook een lettertype wat brede, duidelijke letters heeft. Arial, Calibri, Tahoma, Open Sans en Helvetica kunnen prima gebruikt worden. Times New Roman is al moeilijker te lezen. Gebruik zeker geen schriftletters met veel lussen. Ook schuine letters (italic) is geen aanrader.

Laat de bezoeker zelf de lettergrootte bepalen. Zet bovenin drie A-tjes.

a

Een kleine, een grotere en nog een grotere. Als je op één van de A-tjes klikt, past de lettergrootte zich automatisch aan. Deze mogelijkheid wordt door oudere gebruikers zeer gewaardeerd.

Kleurgebruik

Ook de gebruikte kleuren zijn een belangrijke factor. Oudere bezoekers hebben meer moeite met onduidelijke kleurverschillen. Met name kleuren als rood en blauw moeten in of naast elkaar vermeden worden. Het beste en duidelijkste zijn contrasterende kleuren. Een lichte achtergrond met een donkere tekst of voorgrond werkt het beste.

Advertenties

Wees zeer terughoudend met advertenties op je website. Ouderen zijn wantrouwender dan de gemiddelde bezoeker en ervaren advertenties veelal als negatief. Ze kunnen gewone inhoud en advertenties ook moeilijker scheiden. Gebruik je toch advertenties, zorg er dan voor dat de advertenties niet te schreeuwerig zijn. Rustige en vooral relevante advertenties kunnen wel een meerwaarde zijn.

Speciale aandacht voor de tablet

Een oudere vindt het vaak lastiger om met een computer om te gaan. Het begrijpen van de functionaliteit is voor sommigen een stap te ver. En de draad aan een muis worden als storend ervaren. Laat staan de bediening van een muis. Ook de mobiele telefoon kan op weinig goedkeuring rekenen. De kleinere weergave en de kleine toetsen worden niet graag door ouderen bediend. Dat is met een tablet wel anders. Daar hoeft niet met de muis gewerkt te worden. Er zit geen draad aan. Het aanraken van het scherm is ook met beperkte handcoördinatie nog steeds goed mogelijk. Men hoeft niet achter de grote computer te gaan zitten, maar men kan de tablet op de tafel of op de bank meenemen en bedienen. Ouderen zijn de grootste groep gebruikers van tablets. Zorg er dus voor dat de website pico bello op een tablet weergegeven wordt.

Opbouw tekst

Ouderen kunnen tekst moeilijker beoordelen. Ze screenen de tekst op basis van de koppen. Zorg daarom voor duidelijke koppen. Steeds een kop en dan een paragraaf met tekst. Kop paragraaf kop paragraaf enz. En plaats de belangrijkste woorden in het begin van de paragraaf. Zo is de inhoud voor een oudere bezoeker gemakkelijk te scannen zijn.

Pas tekstgebruik aan

Ouderen hebben minder kennis van computertaal dan jongeren. Vermijd daarom zo veel mogelijk hedendaagse Engelse termen, zoals cookies en loading. Probeer alles zo Nederlands mogelijk te houden en leg waar nodig duidelijk uit waar iets voor dient of wat de bedoeling is.

Extra uitleg nodig

Zoals al aangegeven zijn ouderen wantrouwender ten opzichte van technologie. Zeker als het om persoonlijk gegevens met inloggen of bankzaken gaat. Ze zijn vaak niet bereid om persoonlijke gegevens in te vullen. En ze hebben ook veel meer moeite om loginnamen en wachtwoorden te onthouden. Probeer het opslaan en moeten onthouden van gegevens zo veel mogelijk te vermijden. Als het toch niet anders kan, zorg er dan voor dat de instellingen opgeslagen kunnen worden en leg duidelijk uit waarom het nodig is dat er iets opgeslagen wordt.

Gebruik referenties

Een gemiddelde bezoeker van een website is al gevoelig voor referenties. Een oudere bezoeker is hier nog veel gevoeliger voor. Vooral als vrienden of voormalige collega’s een positieve referentie hebben gegeven, gaan ze bijna automatisch van uit dat de website of het produkt goed is. Lees ook onze blog De kracht van referenties.

Schaamte voor vragen om hulp

Ouderen zijn minder geneigd om hulp te vragen als ze iets niet snappen. Vaak is dit uit onwetendheid of schaamte voor de onkunde. Een help functie kan dan uitkomst bieden. Ook een pagina met veelgestelde vragen is aan te bevelen.

Toetsenbord toegankelijk

Maak alle elementen op het scherm ook toegankelijk en beheersbaar met het toetsenbord. Zorg bij een fotogalerij of video dat er met het toetsenbord door de foto’s heen gescrollt kan worden of dat de video bedient kan worden. Zorg er bij een video ook voor dat er ondertitels te lezen zijn.

Voorleesfunctie

Sommige ouderen hebben een dusdanig beperkt zicht dat voor hen bijna onmogelijk is om te zien wat er op een website is te lezen. Een voorleesfunctie biedt dan uitkomst. Bij het aanklikken van de luidspreker wordt de tekst op de website voorgelezen. Zo is de bezoeker toch in staat de inhoud van de website tot zich te nemen.

Conclusie

Ouderen hebben vaak een beperktere motoriek of gezichtsvermogen. Richt je je met je website ook op oudere mensen, dan is het raadzaam om je website aan te passen. Met een paar eenvoudige wijzigingen in de opmaak van de tekst en de layout, maak je het voor de oudere bezoeker al veel aangenamer. Let je dan ook op het kleurgebruik en de bediening van de website via een toetsenbord, dan ben je goed bezig. Ouderen hebben meer behoefte aan uitleg en snappen bepaalde nieuwerwetse terminologie niet zoals jongere mensen dat doen. Extra technische snufjes als het zelf laten aanpassen van de tekstgrootte en een voorleesfunctie zijn super gebruikersvriendelijk. Zorg je er ook nog voor dat je website er op een tablet optimaal uit ziet en leg je alle stappen van een flow goed en duidelijk uit, dan is jouw website helemaal klaar om te scoren bij de oudere doelgroep.